Na Źródło naszego apostolstwa wskazuje druga część nazwy naszej Wspólnoty – Siostry św. Jadwigi Królowej Służebnice Chrystusa Obecnego – Chrystus obecny w liturgii jest ośrodkiem naszego życia.
Trwanie przy Obecnym. Dla nas, Sióstr Świętej Jadwigi Królowej Służebnic Chrystusa Obecnego „nic nie jest ważniejsze od świadomości, że w liturgii w sposób niewidzialny, lecz rzeczywisty, działa Chrystus przez swojego Ducha”. Otaczamy wiarą, nadzieją i miłością wieloraką obecność Chrystusa w liturgii, czcząc Go w osobie kapłana i w zgromadzeniu liturgicznym, w słowie Bożym i w eucharystycznych Postaciach. Trwanie przy Obecnym poczytujemy sobie za największą łaskę, dlatego przekazany nam charyzmat uznajemy za szczególny dar dla naszego Zgromadzenia i chcemy go dzielić z innymi.
Eucharystia gorejącym centrum Obecności. Jednocząc się w Eucharystii z Chrystusem jako Zbawicielem świata i Oblubieńcem Kościoła, pragniemy, aby wszyscy ludzie Go szukali i znaleźli. Otaczamy Chrystusa czcią i miłością, gdy spotykamy Go w Eucharystii, owym gorejącym centrum Jego obecności, i w upragnionym przez Niego miejscu przebywania – w człowieku – oraz dążymy do tego, by mieć coraz głębszą świadomość, że Chrystus żyje w naszym własnym wnętrzu, i by Go tam w każdej chwili odnajdywać.
Posługa sprawowanej liturgii. Pragnąc być blisko Obecnego i posługiwać Jego spotkaniu z ludźmi, podejmujemy bezpośrednią posługę sprawowanej liturgii sakramentów i liturgii uświęcenia czasu. Pracując jako zakrystianki, katechistki i asystentki duszpasterskie, przez stałą własną formację, dyspozycyjność i czuwanie przy Obecnym staramy się o stworzenie takiego klimatu wiary, nadziei i miłości, by przychodzący do świątyni ludzie mogli łatwiej spotkać Pana.
Ośrodki katechumenatu. Gdy w krajach o tradycji chrześcijańskiej wzrasta liczba ludzi nieochrzczonych, Kościół wychodzi im naprzeciw w posłudze katechumenatu, czyli odrodzonej po Soborze Watykańskim II starożytnej instytucji przygotowującej dorosłych do chrztu, bierzmowania i Eucharystii.
Siostry Świętej Jadwigi Królowej zgodnie z celem, dla którego powstało Zgromadzenie, oddając się do dyspozycji lokalnego Biskupa pomagamy kapłanom w tworzeniu i prowadzeniu ośrodków katechumenatu według zasad określonych w księdzeObrzędów chrześcijańskiego wtajemniczenia dorosłych.
Słowo‑spotkanie‑odpowiedź. Mamy żywą świadomość, że podstawą ewangelizacji w katechumenacie jest spotkanie z Chrystusem; „w (tej) budowli nic nie jest pierwsze przed fundamentem”. Z woli Kościoła przekaz wiary katechumenom nosi więc cechy inicjacji: głoszone słowo ma doprowadzić do spotkania z rzeczywistym Głosicielem słowa, Chrystusem, i spowodować ich odpowiedź, którą ma być zerwanie z grzechem i przylgnięcie do Pana. Ten proces powinien się powtarzać stale, na każdym etapie katechumenatu, „pociągając za sobą stopniową zmianę myśli i obyczajów”.
Objawianie przychodzącego w roku liturgicznym. Słowo Chrystusa objawia ludziom zbawcze misterium, odwieczny plan Boga, który jest odpowiedzią na wszystkie pytania dręczące człowieka. To misterium dostępne jest na dzisiejszym etapie dziejów w kolejnych wydarzeniach roku liturgicznego, gdzie „sam Chrystus” przychodzi w swoich tajemnicach, od Adwentu do ostatniej niedzieli roku, i odsłania je stopniowo, „z biegiem roku”.
Ważna dla nas jest świadomość, że „katechizacja (katechumenów) wiedzie nie tylko do należytej znajomości dogmatów i przykazań, lecz także do głębokiego poznania tajemnicy zbawienia, w której pragną uczestniczyć”. Dostosowane do rytmu roku obrzędy katechumenatu, które są jakby rozłożeniem chrztu na kolejne etapy, pozwalają wyraźniej dostrzec znaczenie tego sakramentu dla przemiany myślenia, postępowania i modlitwy.
Indywidualne scala się ze wspólnotowym. Chrystus szukającym Boga objawia Ojca. Ale „zaczną mieć Go za Ojca, gdy porodzi ich Kościół jako Matka”. Świadectwo wiary Kościoła gromadzącego się przy Panu obecnym w liturgii jest nieodzowne dla prawidłowego rodzenia się i dojrzewania wiary katechumenów. Ale równie nieodzowna jest indywidualna katechizacja, gdzie katechista w osobowym spotkaniu i budowaniu więzi z katechizowanym pomaga mu otworzyć się na działanie łaski i wejść w osobowy kontakt z obecnym Bogiem. O tę dwuwymiarowość doświadczenia, we wspólnocie i w kontakcie osobistym, troszczymy się wraz z całą społecznością wiernych współodpowiedzialnych za ewangelizację.
Objawiać Ewangelię życiem. „Delikatne i pociągające zadanie uświęcania świata” domaga się od świeckich uczniów Chrystusa, a więc i od świeckich teologów, głębokiego z Nim zjednoczenia w sakramentach, bo tylko Chrystus świat przekształca, zbawia i zwycięża, ale równocześnie włączania się w świat przez dostrzeganie i wykorzystywanie pozytywnych wartości tkwiących w porządku doczesnym, przez zgłębianie „znaczenia rzeczywistości ziemskich i doczesnych w zbawczym planie Boga”.
Magna Charta chrześcijańskiego laikatu skłania nas, Siostry Królowej Jadwigi, do pomocy teologom świeckim, zwłaszcza przez modlitwę i ofiarę, aby objawiali Ewangelię życiem i wprowadzali ją na kształt zaczynu w swe rodziny, zawody i środowiska.
Modlimy się również o owocny dialog uczelni teologicznych z uczelniami świeckimi, by nauka, kultura i wszelkie przejawy współczesnego życia przepajane były coraz bardziej wartościami ewangelicznymi.
Kobieta powiernicą ewangelicznego orędzia. Pełnimy swoje apostolstwo w sposób właściwy kobiecie. Pragniemy przez to pomóc również kobietom studiującym i uprawiającym teologię, „powiernicom ewangelicznego orędzia”, by odkrywały godność kobiety i jej powołanie, ów szczególny „geniusz” kobiety, na którego objawienie się oczekują nasze czasy. Jest nim obdarowywanie ludzi miłością macierzyńską w różnych dziedzinach apostolskiej posługi.
Z natury wrażliwa na tajemnicę, kobieta‑katechistka może łatwiej ujawniać łączność między tym co widoczne i ukryte, między doczesnością i wiecznością, życiem powszednim i obecnością Bożego królestwa. Jej posługa apostolska ma być dyskretna i delikatna, osobista i serdeczna.
W cichym wzorze Matki Chrystusowej, Służebnicy Pańskiej, i w wielorakim posługiwaniu Królowej Jadwigi jawi się prawdziwa atrakcyjność służebnej roli kobiety w Kościele i świecie: przyjmując i ochraniając słowo Ewangelii, jest kobieta przekazicielką Życia.
Testament z Wieczernika. Zgromadzenie Sióstr Świętej Jadwigi Królowej Służebnic Chrystusa Obecnego jest centralnym ogniwem Dzieła powołanego przez Założyciela dla posługi Chrystusowi obecnemu w liturgii i Jego spotkaniu z ludźmi. (Wspólnoty dzieła mają na prawym pasku ekranu odnośniki do swoich stron).
Wobec wszystkich ogniw tego Dzieła ma pełni rolę integrującą: musi scalać poszczególne działania w jedno Dzieło przekazu wiary a podejmujące je wspólnoty w jedną Wspólnotę Wspólnot. Troszcząc się o katechumenów i katechistów, o małe wspólnoty laikatu a wśród nich zwłaszcza instytuty świeckie, Wspólnota nasza pragnie przez sam fakt gromadzenia ludzi wokół wspólnej ewangelizacyjnej misji realizować testament z Wieczernika, aby wszyscy „stanowili jedno”.
Mamy świadomość, że jedność we wzajemnej miłości uprzedzonej miłością Chrystusa ma wielką moc apostolską: jest upragnionym przez Niego znakiem Jego obecności w świecie.
Dodaj komentarz