Skip to content
Jadwiżanki Jadwiżanki

Menu

  • Wspólnota
    • Historia
    • Charyzmat
    • Patronowie
    • Formacja
    • Klasztory
  • Aktualności
  • Czytelnia/blogi
    • Czytelnia
    • Rozważania
    • Okno biblijno-liturgiczne
    • Z pism Założyciela
    • Bibliografia Założyciela
    • Varia
    • Blogi
    • Dom Modlitwy
    • Iść za Barankiem
    • Angelologia i dal
    • Głębiej niż widzisz
    • Kwiaty w kościele
    • Katechumenat w Łodzi
    • Vlog liturgiczny
    • Sponsa Verbi
  • Powołania
  • Galeria
  • Kontakt
  • Klasztory

Prefacja

30 marca 2017 w dziale Komentarze
Zrobione przy użyciu Lumia Selfie
Marzena Władowska CHR

Termin „praefatio” („prae” – przed, wobec; „for”, „fari” – mówić) można rozumieć jako modlitwę, wypowiadaną PRZED rozpoczęciem kolejnej czynności liturgicznej, jak i jako mowę wypowiadaną WOBEC zgromadzonych. W prefacji wyróżnia się kilka części: dialog wprowadzający, formułę wstępną, tzw. embolizm, formułę końcową oraz konkluzję.

Modlitwę eucharystyczną rozpoczyna dialog wprowadzający, różniący się od pozostałych wezwań. Chodzi o podkreślenie szczególnego znaczenia Modlitwy Eucharystycznej. Warto zwrócić uwagę na to, że dialog: „Pan z wami – I z duchem twoim” nie jest tylko życzeniem, aby Pan stanął pośród nas, ale potwierdzeniem jego OBIEKTYWNEJ obecności wśród nas. Z kolei w wezwaniu: „W górę serca – Wznosimy je do Pana” chodzi o wzniesienie się ponad zmysły i naturę, w wolności od przywiązań materialnych i rzeczy stworzonych, aby wejść w świat nadprzyrodzonej wymiany darów. „Wznoszenie serca” do Boga oznacza również walkę duchową o gruntowną przemianę serca, by było ono coraz bardziej poddane Chrystusowi.

Kolejny dialog, jaki słyszymy, to: „Dzięki składajmy Panu, Bogu naszemu – Godne to i sprawiedliwe”. Korzeni motywu uwielbienia Boga i dziękczynienia należy szukać w tradycji żydowskiej, która posługiwała się pojęciem berakoth, oznaczającym formuły błogosławienia i wielbienia Boga oraz poświęcania Jego chwale całego świata i wszystkich przejawów ludzkiego życia. W sposób szczególny pamięć o dziełach Boga ożywała w liturgii żydowskiej w corocznej celebracji uczty paschalnej, na zakończenie której wypowiadano bądź wyśpiewywano wielką modlitwę błogosławieństwa i dziękczynienia (berakah). Ale, jak wiemy, Eucharystia jest Nową Paschą, w której swój szczyt i absolutną skuteczność osiągają poprzedzające ją znaki, modlitwy dziękczynne i wszelkie uwielbienie, bo Tym, który ich dokonuje jest sam Chrystus Pan. Określenie „godne to i sprawiedliwe” pochodzi natomiast z kultury helleńskiej i oznacza potwierdzenie  podjętych decyzji. „Godne to” potwierdza wartość moralną tego aktu, a formuła „sprawiedliwe” – aspekt prawny.

W formule wstępnej podkreślona jest z kolei powszechność dziękczynienia, składanego „zawsze i wszędzie” Ojcu przez pośrednictwo naszego Pana Jezusa Chrystusa. Cały kosmos ogarnięty jest więc modlitwą Chrystusa i Kościoła.

Kolejnym elementem Modlitwy Eucharystycznej jest tzw. embolizm prefacyjny. To zmienny tekst, związany z treścią danego dnia. Konkretyzuje on motyw dziękczynienia, osadzając go w Biblii, w tekstach Ojców Kościoła i dogmatycznych opisach danego święta, np. „On to po swoim zmartwychwstaniu jawnie się ukazał wszystkim swoim uczniom i na ich oczach wzniósł się do nieba, aby dać nam udział w swoim Bóstwie”.

Formuła końcowa występuje w pięciu wersjach: „Przez Chrystusa naszego Pana, któremu właściwie, słusznie…”, „Przez Chrystusa, którego wielbią…”, „Przez Chrystusa, przez którego…”, „przeto”,
„dlatego”. Formuła końcowa ukazuje zasięg uwielbienia i dziękczynienia Kościoła, w którym uczestniczą również aniołowie i wszyscy święci. Widać więc, że miłość Chrystusa otwiera niebiosa i jednoczy w zbawczym działaniu cały Kościół – ten pielgrzymujący i ten triumfujący.

S. Marzena Władowska CHR, „Posłaniec św. Antoniego” 2(2017)

Napisała: Marzena Władowska

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

  • Witaj na stronie sióstr jadwiżanek wawelskich. Zapraszamy Cię do poznawania nas i tego, co robimy, bo otrzymałyśmy Dar, którym pragniemy się dzielić:

    „Doświadczenie Obecności Boga przemienia życie człowieka. Jest jak narodziny, jak wydostanie się nagle w przestrzeń człowiekowi właściwą, gdzie można oddychać powietrzem i ze zdumieniem oglądać świat, który jest” (Bp Wacław Świerzawski – nasz Założyciel).

  • Aktualności
  • 25-lecie kanonizacji św. Jadwigi Królowej
  • Zapraszamy i polecamy
  • Nowe teksty

Okno biblijno-liturgiczne

XV Niedziela Zwykła

XV Niedziela Zwykła

XIV Niedziela Zwykła

XIV Niedziela Zwykła

XIII Niedziela Zwykła

XIII Niedziela Zwykła

XII Niedziela Zwykła

XII Niedziela Zwykła

Niedziela Trójcy Najświętszej

Niedziela Trójcy Najświętszej

Zesłanie Ducha Świętego

Zesłanie Ducha Świętego


Katechumenat Kraków

Katechumenat Kraków

Katechumenat Sandomierz

Katechumenat Sandomierz

Katechumenat Szczecin

Katechumenat Szczecin

Ośrodek Formacji Liturgicznej

Ośrodek Formacji Liturgicznej

Fundacja „Powrót”

Fundacja „Powrót”

Katechumenat Łódź

Katechumenat Łódź

KONTAKT

Siostry Świętej Jadwigi Królowej Służebnice
Chrystusa Obecnego (jadwiżanki wawelskie)

E-mail:
jadwizanki.chr@gmail.com

Dom Generalny
ul. Skalica 21B, 30-376 Kraków
tel: (+48) 12 632 97 42

Konto Zgromadzenia:
Bank Pekao S.A. III O. w Krakowie
PL 41 1240 2294 1111 0000 3723 0636

MÓDL SIĘ RAZEM Z NAMI

brewiarz.pl

brewiarz.pl

SKRZYNKA INTENCJI

PYTANIA

POWOŁANIA

E-mail:
powolania12@gmail.com

© 2023 Jadwiżanki