Skip to content
Jadwiżanki Jadwiżanki

Menu

  • Wspólnota
    • Historia
    • Charyzmat
    • Patronowie
    • Formacja
    • Klasztory
  • Aktualności
  • Czytelnia/blogi
    • Czytelnia
    • Rozważania
    • Okno biblijno-liturgiczne
    • Z pism Założyciela
    • Bibliografia Założyciela
    • Varia
    • Blogi
    • Dom Modlitwy
    • Iść za Barankiem
    • Angelologia i dal
    • Głębiej niż widzisz
    • Kwiaty w kościele
    • Katechumenat w Łodzi
    • Vlog liturgiczny
    • Sponsa Verbi
  • Powołania
  • Galeria
  • Kontakt
  • Klasztory

Epikleza i konsekracja

13 września 2017 13 września 2017 w dziale Komentarze

WP_20170912_003

Greckie słowo „epiklesis” oznacza wołanie, przywołanie, prośbę lub zaproszenie. Epikleza konsekracyjna to specjalna prośba do Boga Ojca, by zesłał Ducha Świętego na nas i na złożone na ołtarzu dary, by zostały konsekrowane, to znaczy, by stały się Ciałem i Krwią naszego Pana Jezusa Chrystusa. Żaden człowiek, nawet kapłan, nie ma takiej władzy, by sprawić, aby chleb i wino stały się Ciałem i Krwią Chrystusa. Tylko Duch Święty może uczynić obecnym Chrystusa w materii chleba i wina. To On jest prawdziwym Konsekratorem, natomiast kapłan jest… przyczyną narzędziową przeistoczenia.

Zauważmy też, że każda epikleza konsekracyjna rozpoczyna się od prośby wyrażonej w liczbie mnogiej: „Prosimy Cię…”. Jest to bowiem nie tylko prośba kapłana lub kapłanów, ale również wszystkich wiernych zgromadzonych na Eucharystii. Specyfiką tej prośby jest fakt, że modlitwa ta jest zawsze wysłuchana, bo Duch Święty gwarantuje jej skuteczność. Podczas odmawiania epiklezy kapłan w charakterystyczny sposób wyciąga ręce nad darami, a wypowiadając słowa: „Ciałem i Krwią” – czyni nad nimi znak krzyża.

Zgodnie z poleceniem Jezusa liturgia Eucharystii oddaje wiernie Jego słowa i gesty z Ostatniej Wieczerzy: „On to, gdy dobrowolnie wydał się na mękę, wziął chleb i dzięki Tobie składając, łamał i rozdawał swoim uczniom mówiąc…”. Pewną trudność sprawia nam tłumaczenie wyrażenia „za was i za wielu będzie wylana”. Za wielu czy za wszystkich? Z batalii, jaką stoczyli teologowie, wynika, że poprawną wersją tłumaczenia jest właśnie „za wielu”. Wyrażenie to jest poza tym otwarte na uwzględnienie każdego człowieka, ale i faktu, że odkupienie nie dzieje się w sposób mechaniczny, bez zgody i udziału poszczególnej  osoby.

Szczególnie szokujące jest sformułowanie: „To jest ciało moje”. Zwróćmy uwagę na jego trzeźwość. Taki jest właśnie styl Jezusa. „Przejrzyj” – mówi do ślepca z Jerycha, i ten zaczyna widzieć; „bądź oczyszczony” – zwraca się do trędowatego, i ten natychmiast zostaje uzdrowiony. „To jest ciało moje” – mówi ustami kapłana i natychmiast Boskie Ciało staje się obecne. Chrystus staje przed nami obecny tak samo realnie, jak przed Apostołami, z tą różnicą, że widzimy Go w postaci sakramentalnej, podczas gdy oni widzieli Go w Jego naturalnej postaci.

Oddzielna konsekracja chleba i wina jest mocnym znakiem oddzielenia ciała i krwi Pana, będącego skutkiem Jego męki i śmierci – jest to uchwytne dla naszych zmysłów przedstawienie prawdziwej Ofiary Chrystusa. Ponieważ jednak we Wcieleniu bóstwo Pana zjednoczyło się z Jego człowieczeństwem, a od czasu Zmartwychwstania Pan nie może już umrzeć (czego znakiem jest rozdzielenie ciała i krwi), dlatego przyjmując najmniejszą cząstkę Hostii przyjmujemy zawsze Jego ciało i krew, duszę i bóstwo. Tak samo, gdy przyjmujemy Pana tylko pod postacią Krwi.

Pan mówi: „Krew moja jest prawdziwym napojem”. Wielu po tej Jego twardej mowie odeszło od Niego. Mimo to kilka miesięcy później Pan powiedział Apostołom: „To jest kielich krwi mojej” i dał im z niego pić. Do nas kieruje te same słowa i dodaje: „Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie wieczne, a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym”. Skoro stawką jest życie wieczne, to sprawa jest arcyważna.

S. Marzena Władowska CHR, „Posłaniec św. Antoniego” (4/2017)

Napisała: Marzena Władowska

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

  • Witaj na stronie sióstr jadwiżanek wawelskich. Zapraszamy Cię do poznawania nas i tego, co robimy, bo otrzymałyśmy Dar, którym pragniemy się dzielić:

    „Doświadczenie Obecności Boga przemienia życie człowieka. Jest jak narodziny, jak wydostanie się nagle w przestrzeń człowiekowi właściwą, gdzie można oddychać powietrzem i ze zdumieniem oglądać świat, który jest” (Bp Wacław Świerzawski – nasz Założyciel).

  • Aktualności
  • 25-lecie kanonizacji św. Jadwigi Królowej
  • Zapraszamy i polecamy
  • Nowe teksty

Okno biblijno-liturgiczne

XV Niedziela Zwykła

XV Niedziela Zwykła

XIV Niedziela Zwykła

XIV Niedziela Zwykła

XIII Niedziela Zwykła

XIII Niedziela Zwykła

XII Niedziela Zwykła

XII Niedziela Zwykła

Niedziela Trójcy Najświętszej

Niedziela Trójcy Najświętszej

Zesłanie Ducha Świętego

Zesłanie Ducha Świętego


Katechumenat Kraków

Katechumenat Kraków

Katechumenat Sandomierz

Katechumenat Sandomierz

Katechumenat Szczecin

Katechumenat Szczecin

Ośrodek Formacji Liturgicznej

Ośrodek Formacji Liturgicznej

Fundacja „Powrót”

Fundacja „Powrót”

Katechumenat Łódź

Katechumenat Łódź

KONTAKT

Siostry Świętej Jadwigi Królowej Służebnice
Chrystusa Obecnego (jadwiżanki wawelskie)

E-mail:
jadwizanki.chr@gmail.com

Dom Generalny
ul. Skalica 21B, 30-376 Kraków
tel: (+48) 12 632 97 42

Konto Zgromadzenia:
Bank Pekao S.A. III O. w Krakowie
PL 41 1240 2294 1111 0000 3723 0636

MÓDL SIĘ RAZEM Z NAMI

brewiarz.pl

brewiarz.pl

SKRZYNKA INTENCJI

PYTANIA

POWOŁANIA

E-mail:
powolania12@gmail.com

© 2023 Jadwiżanki