Przez wiele wieków, kiedy rozpoczynało się Święte Triduum Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Pańskiego, uczniowie Chrystusa podejmowali czuwanie przy Obecnym. Zanim bowiem „wstąpił w przepaść” zbawczej męki, był sam na sam z Ojcem. Prosił, by przy Nim czuwać. Przychodząc na Ciemną Jutrznię chcemy wejść w tę samą przepaść – dojść do tej samej Nocy, w której On, dokonawszy wszystkiego, w rękach Ojca spokojnie oczekiwał nadejścia świtu. Jak ci, którzy wieczorem sieją we łzach, zbieramy z Chrystusem w radości. W radości, której nam nikt nie odbierze.
Ciemna Jutrznia (matutinum tenebrarum lub po prostu Tenebrae) jest główną częścią liturgii uświęcenia czasu (Liturgii Godzin) Świętego Paschalnego Triduum: Wielkiego Czwartku, Wielkiego Piątku i Wielkiej Soboty. Jest odprawiana w kościołach późnym wieczorem, poczynając od Wielkiej Środy, w wigilię każdego dnia – jako antycypacja jego liturgii.
Tematem wiodącym Ciemnej Jutrzni jest misterium odkupienia. Ciemna Jutrznia wskazuje na nieskończoną miarę cierpienia, jaką poniosła Miłość Miłosierna, płacąc za nas tak wielką cenę. W tym świetle jeszcze głębiej rozumiemy sens Liturgii Wielkiego Piątku i Wielkiej Soboty, kiedy “na ziemi panuje wielka cisza i samotność, bo Król śpi” (starożytna homilia na Święta i Wielką Sobotę). Jego uczniowie, zanurzeni w głębokim milczeniu miłości, trwają przy cierpiącym Panu i napełniają się miłością mocniejszą niż śmierć (por. Pnp 8, 6). Przychodzą na Ciemną Jutrznię, by czuwając przy Nim dojść do tej Nocy, w której On, dokonawszy wszystkiego, z wiarą oczekiwał nadejścia Świtu.
Zapraszamy więc do wspólnej modlitwy w kościele św. Marka w centrum Krakowa i w kościele Najświętszego Serca Jezusowego w Krakowie – Pychowicach. Szczegóły na plakacie. Zapraszamy też do włączenia się w modlitwę Ciemnych Jutrzni w Zawichoście.
Dodaj komentarz