Skip to content
Jadwiżanki Jadwiżanki

Menu

  • Wspólnota
    • Historia
    • Charyzmat
    • Patronowie
    • Formacja
    • Klasztory
  • Aktualności
  • Czytelnia/blogi
    • Czytelnia
    • Rozważania
    • Okno biblijno-liturgiczne
    • Z pism Założyciela
    • Bibliografia Założyciela
    • Varia
    • Blogi
    • Dom Modlitwy
    • Iść za Barankiem
    • Angelologia i dal
    • Głębiej niż widzisz
    • Kwiaty w kościele
    • Katechumenat w Łodzi
    • Vlog liturgiczny
    • Sponsa Verbi
  • Powołania
  • Galeria
  • Kontakt
  • Klasztory

Katecheza o Eucharystii cz.2

12 marca 2017 12 marca 2017 w dziale Komentarze
Monika Gomuła CHR
Monika Gomuła CHR

Liturgia Słowa składa się z czytań, homilii, wyznania wiary i modlitwy wiernych. Po modlitwie – kolekcie siadamy, postawa ta odnosi nas do słuchania. W niedzielnej Mszy świętej słyszymy pierwsze czytanie ze Starego Testamentu i drugie z Nowego. Te dwa Testamenty nawzajem uzupełniają się. Święty Augustyn przekazał nam zasadę dot. harmonii wszystkich słów Biblii: latet patet co oznacza: „Nowy Testament jest ukryty w Starym, natomiast Stary znajduje wyjaśnienie w Nowym”. Czytania lektor kończy aklamacją: „Oto słowo Boże”. Odpowiadamy z wdzięcznością za usłyszane Słowo: „Bogu niech będą dzięki”. Wyrażamy naszą tęsknotę i pragnienie, aby Bóg kierował do każdego z nas swe słowa.

Słowo nie jest dla nas tylko informacją, jest relacją, treścią, życiem. Bóg wypowiada słowo i stwarza. „Mów Panie, bo sługa Twój słucha”. Słowo jest doświadczeniem, Jego slowo staje się moim słowem. On się nam objawia przez Słowo. Bóg daje siebie w Słowie. Stąd każde Jego słowo jest dla nas pokarmem: „Nie samym chlebem żyje człowiek, ale każdym słowem, które pochodzi z ust Bożych”. Mam nie tylko wysłuchać Słowo Boże, ale je spożyć. Święty Hieronim napisał: „Czytamy Pismo Święte. Myślę, że Ewangelia jest ciałem Chrystusa; myślę, że Pisma święte to Jego nauczanie. A kiedy On mówi: «Jeżeli nie będziecie jedli Ciała Syna Człowieczego ani pili Krwi Jego», to chociaż te słowa można rozumieć w odniesieniu do Tajemnicy [eucharystycznej], niemniej jednak ciało Chrystusa i Jego Krew są prawdziwie słowem Pisma, są nauczaniem Bożym. Kiedy obcujemy z Tajemnicą [eucharystyczną] i upada okruszyna, czujemy się zagubieni. Kiedy zaś słuchamy słowa Bożego i do naszych uszu przenika słowo Boże oraz ciało Chrystusa i Jego krew, a my myślimy o czym innym, na jakże wielkie niebezpieczeństwo się narażamy”. Więc Słowo nie tylko trzeba zjeść, ale jak mówili Ojcowi Kościoła przeżuwać w sobie, trawić. Ten etap przyjmowania Słowa – przeżuwanie (ruminatio), oznacza Słowo, które od wnętrza nas przemienia, kształtuje na podobieństwo Jezusa.

Słowo także pokazuje mi moje wnętrze, dzięki Słowu poznaję samego siebie. Bo słyszę Ewangelię i widzę czy potrafię miłować nieprzyjaciół, czy nie odpłacam złem za zło… Słowo pokazuje mi moje serce. Aby usłyszeć Słowo potrzeba stawać się pokorną glebą, która poprostu przyjmuje ziarno Słowa, siane hojne przez Pana. Słuchać w każdych warunkach swojego życia. Słuchać i mieć otwarte serce. Słowo to życie Boże. Słyszymy w Psalmie: „Słowo jest lampą dla moich stóp i światłem na mojej ścieżce”. Ono oświetla moje życie, pokazuje mi drogi, ścieżki nieznane.

Psalm responsoryjny, które nazwa pochodzi od responsum – odpowiedź, jest odpowiedzią na usłyszane Słowo. Przed Ewangelią poza okresem Wielkiego Postu śpiewamy: Alleluja, które pochodzi z języka hebrajskiego i stanowi okrzyk, zachętę do wychwalania Boga – „Hallelujah”. Czasownik 'halal’ znaczy: wysławiać, sławić. Pierwsza część tego słowa, czyli Allelu- to forma zachęcająca, którą należy przetłumaczyć: chwalmy, wysławiajmy. Z kolei końcowe -ja (-jah) to skrót imienia Boga: JAHWE.

Śpiew Alleluja w okresie Wielkiego Postu znika, aby w czasie Paschy mogła ujawić swe znaczenie.Jest bowiem okrzykiem radości z tego, że Bóg przychodzi w swoim słowie zawartym w Ewangelii; Ten, który zwyciężył śmierć, obwieszcza człowiekowi Dobrą Nowinę, że także w nim śmierć jest zwyciężona. Jest to więc śpiew na cześć Chrystusa zmartwychwstałego – Chrystus, który zwyciężył śmierć, daje swoje słowo po to, by ono spełniało się w naszym życiu. Każdy śpiew Alleluja przed Ewangelią otwiera nasze serca na słuchanie Słowa Dobrej Nowiny. Na słuchanie Zmartwychwstałego Słowa, które działa napełniając nas życiem, podnosząc nas, uzdrawijąc, lecząc. Słowa, które przeprowadza nas przez Paschę.

Na radosny śpiew Alleluja wstajemy, aby słuchać Słowa Jezusa Chrystusa. W Ewangelii On sam do nas mówi. Przed Ewanelią znaczymy na sobie trzy małe krzyże, które wziązane są z oczyszczeniem. Tymi znakami mówimy Bogu: „Panie, oczyść mój umysł, abym mógł przyjąć Twe Słowo. Panie, oczyść moje usta, aby, mógł głosić Twoje Słowo. Panie, oczyść moje serce, abym mógł Twoim Słowem żyć na codzień, aby Twoje Słowo znalazło dom w moim sercu”.

Po usłyszeniu Ewangelii odpowiadamy: „Chwała Tobie Chryste”. W tym momencie, kiedy przyjęliśmy Słowo do swojego serca, możemy jak Maryja „zachowywać i rozważać je w swoim sercu”. Tak, aby wydały obfity owoc.

Po odczytaniu Ewangelii kapłan głosi homilię, prosty komentarz do Słowa, który ma pomóc nam zgłębić Słowo. Może być także kazanie okolicznościowe, które różni się od homilii tym, że jest wygłaszane z różnych okazji.

Następnie po homilii mówimy wyznanie wiary. Ono jest odpowiedzią na Słowo Boże. Wierzę. „Wiara rodzi się ze słuchania”. Słucham Słowa i odpowiadam na nie wyznaniem wiary. Wiara moja jednak idzie dalej poza wymawiane słowa, jak mawiał święty Augustyn: dalej wierzyć w Boga – credendo in Deum ire. Wierzę w Boga obecnego w Hostii, we Słowie, we wspólnocie. Wierzę w Ukrzyżowanego i Zmartwychwstałego i jestem gotowy pójść za Nim, pełnić Jego wolę, naśladować Jego życie. Pragnę żyć tak jak Ty, Jezu Chryste nam objawiłeś. Bo czyny – to co zewnętrzne ma wyrażać naszą postawę wewnętrzną – wiarę.

Liturgię Słowa kończy modlitwa wiernych. Ona jest modlitwą wspólnoty, przedstawianą w sprawach całego Kościoła stąd nazywana także modlitwą powszechną (papieża, biskupów, kapłanów, potrzeby świata, za zmarłych, za nas zgromadzonych). Odpowiadamy: „wysłuchaj nas Panie”, bo prosimy wszyscy, takie jest nasze wspólne pragnienie. Kapłan zamyka prośby modlitwą – konkluzją, składa je w ręce Jedynego Pośrednika – Jezusa Chrystusa.

Dzisiaj kiedy usłyszymy Słowo Boże, w Ewangelii Słowo Chrystusa, starajmy się nie zrozumieć tych słów. Te słowa, które dziś wypowie do nas Bóg, zapamiętajmy, zapiszmy w sercu. Roman Brandstaetter w Kręgu biblijnym zapisał testament swojego dziadka, nauczył go pamiętać słowa Boga, nie rozumieć, ale pamiętać. Brandstaetter napisał wspomnienie: „Mój dziadek na kilka dni przed śmiercią pozostawił mi w spadku testament: Będziesz Biblię nieustannie czytał – powiedział do mnie. – Będziesz ją kochał więcej niż rodziców… Więcej niż mnie… Nigdy się z nią nie rozstaniesz… A gdy zestarzejesz się, dojdziesz do przekonania, że wszystkie książki, jakie przeczytałeś w życiu, są tylko nieudolnym komentarzem do tej jedynej Księgi…”.

s. Monika Gomuła CHR

Napisała: ankaodbaranka

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

  • Witaj na stronie sióstr jadwiżanek wawelskich. Zapraszamy Cię do poznawania nas i tego, co robimy, bo otrzymałyśmy Dar, którym pragniemy się dzielić:

    „Doświadczenie Obecności Boga przemienia życie człowieka. Jest jak narodziny, jak wydostanie się nagle w przestrzeń człowiekowi właściwą, gdzie można oddychać powietrzem i ze zdumieniem oglądać świat, który jest” (Bp Wacław Świerzawski – nasz Założyciel).

  • Aktualności
  • 25-lecie kanonizacji św. Jadwigi Królowej
  • Zapraszamy i polecamy
  • Nowe teksty

Okno biblijno-liturgiczne

XV Niedziela Zwykła

XV Niedziela Zwykła

XIV Niedziela Zwykła

XIV Niedziela Zwykła

XIII Niedziela Zwykła

XIII Niedziela Zwykła

XII Niedziela Zwykła

XII Niedziela Zwykła

Niedziela Trójcy Najświętszej

Niedziela Trójcy Najświętszej

Zesłanie Ducha Świętego

Zesłanie Ducha Świętego


Katechumenat Kraków

Katechumenat Kraków

Katechumenat Sandomierz

Katechumenat Sandomierz

Katechumenat Szczecin

Katechumenat Szczecin

Ośrodek Formacji Liturgicznej

Ośrodek Formacji Liturgicznej

Fundacja „Powrót”

Fundacja „Powrót”

Katechumenat Łódź

Katechumenat Łódź

KONTAKT

Siostry Świętej Jadwigi Królowej Służebnice
Chrystusa Obecnego (jadwiżanki wawelskie)

E-mail:
jadwizanki.chr@gmail.com

Dom Generalny
ul. Skalica 21B, 30-376 Kraków
tel: (+48) 12 632 97 42

Konto Zgromadzenia:
Bank Pekao S.A. III O. w Krakowie
PL 41 1240 2294 1111 0000 3723 0636

MÓDL SIĘ RAZEM Z NAMI

brewiarz.pl

brewiarz.pl

SKRZYNKA INTENCJI

PYTANIA

POWOŁANIA

E-mail:
powolania12@gmail.com

© 2023 Jadwiżanki